Systeembeheerder
Stefan is systeembeheerder bij BIT. Een systeembeheerder is een belangrijke rol in de IT-industrie, waarbij je verantwoordelijk bent voor het onderhoud, configuratie en beveiliging van computer- of netwerksystemen. Systeembeheerders zorgen ervoor dat deze systemen goed functioneren en dat problemen snel worden opgelost als ze zich voordoen. Dit kan zowel op binnen een bedrijf als bij een internetprovider. Stefan vertelt je in deze video graag meer over zijn werk.
Wat doet een systeembeheerder?
Een systeembeheerder is verantwoordelijk voor het installeren, configureren en onderhouden van hardware en software. Dit varieert van servers en werkstations tot netwerken, toepassingen en beveiligingssystemen. Een systeembeheerder controleert ook regelmatig of systemen voldoen aan de eisen van de organisatie en werkt deze bij als het nodig is.
Een systeembeheerder is ook verantwoordelijk voor het beveiligen van de systemen. Dit betekent dat ze ervoor zorgen dat de systemen en gegevens beschermd zijn tegen cyberaanvallen, virussen en andere bedreigingen. Dit kan worden gedaan door het installeren van software-updates, het instellen van firewalls en het implementeren van beveiligingsmaatregelen.
Een systeembeheerder moet ook problemen kunnen diagnosticeren en oplossen als ze zich voordoen. Dit kan variƫren van het oplossen van softwareproblemen tot het vervangen van kapotte hardware.
Kortom, een systeembeheerder is verantwoordelijk voor het installeren, configureren, onderhouden en beveiligen van computer- of netwerksystemen. Het is een belangrijke rol om ervoor te zorgen dat deze systemen goed functioneren en dat problemen snel worden opgelost als ze zich voordoen.
Benieuwd of deze functie bij je past?
Dag uit het leven van een systeembeheerder
-
8 uur
Je begint met een lekker bakje koffie. Daarna open je als eerste je mail,
-
9 uur
Je belt een collega op die een probleem met de opslag van zijn documenten heeft gemeld.
-
10 uur
Je onderzoekt de oorzaak van het probleem met de opslag van bepaalde documenten.
-
11 uur
Je vindt al snel de fout in het systeem. Door een update sluit de code niet meer aan met het systeem van jouw collega.
-
12 uur
Je verandert iets in de code zodat de twee systemen weer met elkaar werken. Je mailt vervolgens jouw collega dat het is opgelost.
-
13 uur
Tijd voor lunch!
-
14 uur
Je gaat weer verder met het werk. Je ziet dat er nog een mailtje binnen is gekomen. Dit los jij binnen no-time op.
-
15 uur
Het laatste uur heb jij nog een teamoverleg.
-
16 uur
Je werkdag zit erop!